מיטב שדהו ישלם / ראובן טרגין

א.   רמת דין עידית

הדין הראשון של פרק הניזקין הוא: "הניזקין שמין להן בעידית מפני תיקון העולם". מהביטוי "מפני תיקון העולם" משתמע ש"ליתה מן התורה, איתה מן התקנה", כפי שדייק הירושלמי (גיטין ה', א). גם מהכללת דין זה במשנה יחד עם הדין ד"בעל חוב בבינונית וכתובת אשה בזיבורית", משתמע שכמו שאותם דינים הם רק מדרבנן, כך גם דין עידית [1]. הירושלמי מסביר (לדעת רבי עקיבא) שהפסוק "מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם" (שמות כ"ד, ב), שייך לחישוב כמות התשלום, ולא לקביעת איכותו; לכן, אין מקור לדין עידית. עוד ראיה לקביעה הזאת מביא הירושלמי מהתוספתא (כתובות י"ב, ב):

"מפני מה אמרו הניזקין שמין להן בעידית? מפני הגזלנין - שיהא אדם אומר מה בידי גזל מה בידי מזיק? למחר רואין בית דין שדה יפה שלי, ונוטלין אותה מלפני, וסומכים אותה למקרא 'מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם' " [2].

הניסוחים של "מפני מה אמרו" ו"וסומכים אותה למקרא", מצביעים שמדובר בתקנה דרבנן [3].

למרות משמעות הברייתא והמשנה, מניח הבבלי (מח:) שדין עידית הוא דאורייתא ושואל:

"'מפני תיקון העולם', דאורייתא היא דכתיב 'מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם' "?

ברור לבבלי, בלי שום צל של ספק, שהפסוק מתייחס לאיכות התשלום. הנחה זאת נשארת גם בסוף הסוגיה (מט:), כשרבינא מסביר במשנה ש"ר' שמעון הוא דדריש טעמא דקרא, ומה טעם קאמר. מה טעם הניזקין שמין להן בעידית? מפני תיקון העולם". למרבית הפלא, מביא הבבלי שם כבסיס לקביעה זו את הברייתא (עם שינוים קלים) המובאת בירושלמי!

הרש"ש (שם ד"ה גמרא) שואל:

"לשון זה משמע שמדרבנן הוא, ואם כן זה היפך ממה שאמר רבינא 'ור' שמעון היא'?"

בגלל הקושי, מעדיף הרש"ש את גירסת הרי"ף "מפני מה אמרה תורה" [4]. אבל לפי גירסתינו רואים שלמרות משמעות הברייתא ופשטות המשנה, הבבלי אומר שדין עידית הוא דין דאורייתא. ניתן לומר שהנחת האמוראים בבבלי שאי אפשר לומר שעידית היא רק מדרבנן, מבוססת על הבנתם בפרשנות המקרא, אבל מדוע לאור משמעויות אלו לא שקלו אפשרות שנייה בפרשנות הפסוק? ובנוסף, הלא הבבלי בעצמו בהמשך הסוגיה בגיטין שוקל אפשרות שהפסוק מתייחס לגובה התשלום; ואם כן, למה אינו מוכן לקבל אפשרות שהפסוק מתייחס אך ורק לגובה התשלום? נראה לי שכדי להבין יותר את סיבת הנחת הבבלי, צריך לעיין בסוגיה שבין הפתיחה והחתימה שהבאנו.

  ב.   מחלוקת רבי ישמעאל ורבי עקיבא

הבבלי מקשר את קושייתו על המשנה למחלוקת רבי עקיבא ורבי ישמעאל:

"אמר אביי לא צריכא (התקנה דרבנן) אלא לרבי ישמעאל, דאמר מדאורייתא בדניזק שיימינן, קא משמע לן מפני תיקון העולם שיימינן בדמזיק. מאי ר' ישמעאל? דתניא: 'מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם' - מיטב שדהו של ניזק ומיטב כרמו של ניזק - דברי ר' ישמעאל. ר' עקיבא אומר: לא בא הכתוב אלא לגבות לניזקין מן העידית וקל וחומר להקדש"   (גיטין מח:).

אביי הבין, שבין לר' עקיבא ובין לר' ישמעאל, הפסוק מתייחס לאיכות התשלום ומחלוקתם היא רק בשאלת המדד שבו משתמשים לסיווג עידית, בינונית, וזיבורית - שדות הניזק או שדות המזיק. בסוף הסוגיה, מביא רב אשי ברייתא אחרת שבה נקודת המחלוקת ברורה:

"'מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם'. מיטב שדהו של ניזק ומיטב כרמו של ניזק - דברי רבי ישמעאל. רבי עקיבא: אומר מיטב שדהו של מזיק ומיטב כרמו של מזיק"   (שם מט:).

אולם בהוה אמינא, הבינה הגמרא ששיטת ר' ישמעאל היא ש"אכלה כחושה, משלם שמנה" ללא קשר עם השדה שהזיק. תמיד מחזירים שדה באותו גודל, שדה של עידית שכמובן שווה יותר ממה שהזיק. אחרי שהגמרא דחתה את האפשרות הזאת, רב אידי בר אבין מפרש בכיוון דומה. לדעתו, נחלקו במקרה "שאכלה ערוגה בין הערוגות, ולא ידעינן אי כחושה אכל אי שמנה אכל", שר' ישמעאל מחמיר על המזיק ומצריך תשלום ששווה לאותה כמות מנכסי עידית.

רב אידי בר אבין אינו היחיד שסובר שלדעת ר' ישמעאל 'מיטב' מתייחס לגובה התשלום. אביי טוען בבבא קמא נט., שר' ישמעאל ור' עקיבא נחלקו בתשלומין "במשוייר שבו". ר' ישמעאל סובר שמשלמים "לפי מה שתעלה כל ערוגה וערוגה בימי הקציר" (רש"י שם). תוספות (מח: ד"ה אמר) מוכיח שלדעת אביי, התנאים נחלקו בשתי השאלות (משוייר שבו והאם שמים בעידית דניזק או בעידית דמזיק), מפני שהלא אביי הוא זה שהביא את ר' ישמעאל, כתנא שסובר עידית דניזק. הראשונים מסכימים כמעט פה אחד עם הוכחת תוספות [5], וכך נאמר במרומי שדה (בבא קמא ו: ד"ה אמר (השני)) לדעת רב אידי בר אבין [6].

ג.   בעיות בהצעות של ההוה אמינא, רב אידי בר אבין, ואביי

תוספות שואל מדוע מניחים שדווקא ר' ישמעאל סובר שמשלמים יותר ממה שהזיק? קושי נוסף הוא, איך יש ספק בכלל בכוונת מחלוקתם, מאחר וקיימת ברייתא (שמביא רב אשי) שבה מפורש במה נחלקו? האם לא פשוט ללמוד מן המפורש על הסתום ולומר, כלשון הריטב"א [7] (מט. ד"ה אי הכי), "כל היכא דאפשר דלאו לאפושי פלוגתייהו עדיף מלשוייה פלוגתייהו בינייהו בכדי"?

הראשונים הצביעו על כמה דיוקים בניסוח הברייתא הראשונה שהביאו לפירושים המחודשים [8]. לאור הדיוקים הללו, מובן מדוע אמוראים אלו הציעו שנחלקו התנאים בפרשנות הביטוי 'מיטב'. עדיין צריך עיון איך דייקו את ההלכות הספציפיות של "במשוייר שבו" ו"אכלה ערוגה בין הערוגות" מדברי ר' ישמעאל הסתמיים - "ממיטב שדהו של ניזק וממיטב כרמו של ניזק"?

תוספות הרא"ש (מח: ד"ה אמר) מביא תירוץ אחר (לדעת אביי) בשם רבינו תם:

"ותירץ רבינו תם, דאביי משמע ליה דבתרתי פליגי, דפשטיה דקרא משמע דבדמזיק שיימינן כר' עקיבא, ד'מיטב שדהו ישלם', דהך דקא משלם. אף על גב דרבי ישמעאל קאמר גזירה שווה, אין זו גזירה שווה ממש, דכל מקום שאומר 'נאמר למעלה ונאמר למטה' אינו אלא ילמד סתום מן המפורש, הלכך לא הוה מפיק ליה קרא מפשטיה, אי לאו משום דדריש ליה דמיטב להאיך דסליק ליה. ומשמע ליה לקרא הכי כמו שתיטב שדהו של ניזק לבסוף, ישלם. ובמיטב דלקמיה לחודיה ליכא לאוקומי, דמפשטיה דקרא נמי משמע דבתשלומי עידית איירי [9]".

הדרך הפשוטה להבנת המחלוקת בין ר' ישמעאל ור' עקיבא היא לומר, שהמחלוקת מבוססת על מחלוקת בפרשנות - האם 'ו' דשדהו וכרמו מוסבת על המזיק או על הניזק (ה'איש' או ה'אחר')? וכמו שמבואר בגמרא (מט.):

"מאי טעמא דרבי ישמעאל? נאמרה שדה למטה ("מיטב שדהו ישלם") ונאמרה שדה למעלה ("ובער בשדה אחר"). מה שדה האמורה למעלה-   דניזק, אף שדה האמורה למטה - דניזק. ור' עקיבא סבר 'מיטב שדהו ישלם' - דהאיך דקא משלם".

אבל רבינו תם לומד, לדעת אביי לפחות, שההיקש אינו יכול (לבד) להוציא את הפסוק מפשטותו. שיטת ר' ישמעאל מבוססת על הבנתו במלה "מיטב". הוא סובר שהמלה שייכת לכמות התשלום - 'במשוייר שבו'. ברור שהביטוי "מיטב שדהו ומיטב כרמו" מתייחס לניזק ולא למזיק. ההיקש בא רק להצדיק קביעה זאת [10].

ד.   בעיות בשיטת ר' ישמעאל

1.   עצם השיטה

עדיין קשה מניין לר' ישמעאל לפרש 'מיטב' בצורה כזאת - "כמו שתיטב שדהו של ניזק לבסוף - ישלם"? ואפילו אם נקבל שזה הפירוש ד'מיטב', עדיין קשה קושיית הפני יהושע:

"ויש לדקדק, דאכתי היא גופא תיקשי, כיוון דרבי ישמעאל מפיק לקרא דלמיטב לענין משוייר שבו, מנא לן למידרשיה נמי לענין מיטב וכן להיפך?"

קושיה זו מתחדדת כשמדגישים ששתי הדרשות מפרשות את המלה 'מיטב' בצורות שונות. הלימוד של 'משויר שבו', בנוי על הבנה של מיטב כמתייחס לגובה התשלום. הדין של 'עידית דניזק' רואה את 'מיטב' כמתייחס לאיכות התשלום של כמות ידועה. אם נמצא מקור אחר לדין עידית, מהיכן ידענו שמדובר בעידית דניזק?

ביחס לדינים הספציפיים, עצם שיטת עידית דניזק קשה. הרמב"ן מסביר שאביי ורב אידי בר אבין לא רצו לפרש את המחלוקת כפשוטה, בגלל קושי בהבנת שיטת עידית דניזק:

"בשלמא לר' עקיבא סברא הוא שישלם מזיק מעידית שיש לו... אבל לשלם לו וכיוצא מעידית של ניזק, שלא היה בה לא נזק ולא תשלומין, לא עלה על הדעת".

יוצא מן האמור שפשטות הפסוק היא 'מיטב שדהו של מזיק' (רבינו תם), ומסברא יש ללכת בתר עידית דמזיק (רמב"ן). מדוע פירש ר' ישמעאל 'מיטב שדהו של ניזק'?

2.   ניסוח הברייתא

גם ניסוח הברייתא קשה. אם רבי ישמעאל באמת מחדש שני דינים שונים, מדוע הוא לא פירט את הדין השני והזכיר רק את דין עידית דניזק? יש גם קושי בכיוון ההפוך, לדעת רבי עקיבא. איך אפשר לומר שר' עקיבא בא לפסוק עידית דמזיק, כשאינו מזכיר את המלה 'מזיק' [11]?

נראה לי שניתן להבין את ניסוח הברייתא ואת שיטת ר' ישמעאל, הן מהצד הפרשני והן מסברא, על ידי הבנת הבסיס לדינים השונים שנאמרו.

ה.   הבנת דיניו של ר' ישמעאל

ניתן להסביר את המחלוקות השונות בין ר' עקיבא ור' ישמעאל כמבוססות על שתי שאלות יסודיות:

1. הדינים שדנים בכמות התשלום ("במשוייר שבו" ו"אכלה ערוגה בין הערוגות") תלויים בהגדרת תשלומי נזק.

2. השאלה האם עידית דניזק או עידית דמזיק, קשורה לאופי דין עידית.

1.   הגדרת תשלומי נזק

א.   תשלום או תיקון

ניתן לדמות תשלומי נזק להחזר חוב. על ידי ההיזק נוצר חוב. על המזיק לשלם שווי מה שהזיק לניזק. אולם רש"י מייחס מטרה מכוונת לתשלומי נזק. בבבא קמא ט: הוא מסביר את ניסוח המשנה "כל שחבתי בשמירתו הכשרתי את נזקו", ש"עלי להכשיר ולתקן את נזקו". לפי רש"י, תשלומי נזק מיועדים לתקן את הנזק. כמו שגזלן, לפני שנשתנה החפץ, חייב להחזיר את החפץ לנגזל, כך המזיק חייב להשלים מה שפחת בנכסי הניזק. יש עוד ראיות להסבר זה, ואכמ"ל [12].

לפי זה, ניתן להסביר את דינו של ר' ישמעאל (לדעת אביי) "במשוייר שבו". אם חיובו של המזיק הוא לתקן, מובן שיצטרך להשלים לא רק את שווי החפץ בשעת ההיזק אלא את כל הפוטנציאל שהיה לחפץ ושלא הוגשם עקב ההיזק. באופן דומה ניתן להבין את דינו של ר' ישמעאל (לדעת רב אידי בר אבין) - "אכלה ערוגה בין הערוגות", מכיוון שיש חיוב לתקן את הנזק, המזיק מחוייב לשלם את הסכום הגבוה ביותר שייתכן שהזיק. לאביי, המזיק חייב על הפוטנציאל העתידי של השדה, ולרב אידי בר אבין הוא אחראי על כל נזק פוטנציאלי שיכל להיות כבר [13].

ב.   לפי דמים משלם או לפי מידה משלם

דיון נוסף שתלוי בשאלת האופי של תשלומי נזק, הוא דיונו של המחנה אפרים (הלכות נזקי ממון סי' א'), במקרה שמזיק רוצה להחזיר כלי דומה לזה שהזיק, למרות העובדה ששווי כלי כזה ירד משעת ההיזק. הצד לומר שהמלווה יכול לשלם "לפי מידה", למרות שהמדה שהוא נותן שווה פחות מהשווי שהזיק, מובן רק אם מטרת תשלום הנזק הוא תיקון, דאם לא כן, למה שלא יצטרך לשלם דבר ששווה עכשיו לשווי שהזיק?

לפי זה, ניתן להסביר את דינו של ר' ישמעאל (לפי ההוה אמינא) - "אכל כחושה משלם שמנה", שכיוון שמשלמים לפי מידה וצריך גם לשלם מעידית, אין מנוס מלתת אותה מידה של עידית [14]. חכמי ספרד שואלים "מנא ליה דר' ישמעאל לפי מידה משלם" (רמב"ן שם) [15]. וכנראה שגם הם הבינו שההוה אמינא בנויה על ההנחה שלפי מידה משלם. וכך בראב"ד (מובא בשיטה מקובצת ו:) - "ור' ישמעאל סבר ערוגה בערוגה בין שמנה בין כחושה [16]".

2.   אופי דין עידית

א. מטרת הדין

בגיטין מט: מובאת ברייתא לנמק את דין עידית:

"מפני הגזלנין ומפני החמסנין: כדי שיאמר אדם - 'למה אני גוזל ולמה אני חומס, למחר בית דין יורדים לנכסי ונוטלין שדה נאה שלי'".

אולם רש"י על המשנה בגיטין (מח: ד"ה בעידית) מנמק את הדין אחרת:

"שנוח לו לאדם לגבות מועט מקרקע עידית ולא לגבות הרבה מזיבורית".

המקור לנימוקו של רש"י:

"כל מילי מיטב הוא, דאי לא מזדבן הכא מזדבן במתא אחריתי, לבר מארעא דליתיב ליה ממיטב, כי היכי דלקצוף עלה זבינא"   (בבא קמא ז:).

מדוע רש"י בפירושו על המשנה בגיטין מעדיף נימוק מבבא קמא מהנימוק שמובא בסוגיה בגיטין?

מניסוחו של רש"י אפשר להבחין את ההבדל הגדול שיש בין שני הטעמים. לפי הגמרא בגיטין, עידית אינה חלק מהותי מתשלום החוב, אלא קנס שהטילו על המזיק. אולם, מבבא קמא משמע שתשלום מעידית הוא כדי לעזור לניזק ("נוח לו לאדם..."). על בסיס דיוננו לעיל, ניתן להסביר שכדי לתקן את מה שהזיק, צריך המזיק לתת לניזק דבר שבקלות ניתן להחליפו במשהו שיעמוד במקום מה שהוזק. למרות שאנחנו לא כופים את המזיק לתת דבר שדומה למה שהזיק, הדבר שהוא נותן צריך להיות משהו שאיתו הניזק יכול להשיג את סוג החפץ שהוזק [17].

יש לקשר שאלה זו גם למחלוקת ר' עקיבא ור' ישמעאל האם שמים בעידית דניזק או בעידית דמזיק. הרמב"ן (שם) מסביר, שההוה אמינא ורב אידי בר אבין נדחקו להסביר את המחלוקת לא כפי פשוטה, בגלל שהתקשו בשיטה ששמים בעידית דניזק. אבל נראה להסביר, שכיוון שר' ישמעאל רואה את דין עידית כחלק מתקנת הניזק, אין סיבה לתת לניזק קרקע שהיא מחוץ להגדרתו האישית לעידית. המטרה היא תיקון הניזק ומתרכזים בנכסיו. הנימוק של איום המזיק שייך ברמת הדאורייתא רק לר' עקיבא הסובר עידית דמזיק (ולשיטתו מובא אותו נימוק בגיטין מט:). לר' ישמעאל, הוא שייך רק מדרבנן [18]. לפי זה, ניתן להסביר שרש"י מקבל את תשובתו של אביי שהמשנה היא לדעת ר' ישמעאל. הטעם של תיקון העולם אינו הטעם הבסיסי לדין עידית מדאורייתא, ולכן רש"י מקדים את הטעם הבסיסי לדין דאורייתא [19] - הנימוק "נוח לו לאדם..." [20].

ב.   היחס בין עידית וחיוב תשלומי נזק

ניתן להסתכל על היחס בין עידית והחיוב בתשלומי נזק בשתי דרכים. ניתן לומר שהחוב במהותו הוא רק לשלם את הכמות שהזיק. בנוסף לזה יש דין צדדי, שתשלום זה צריך להיות מעידית. ניתן להבין את הדין הצדדי כחלק מגביית החוב כמו שמדויק בלשון הרמב"ם:

"כשבית דין נזקקין לגבות לניזק מנכסי המזיק... גובין השאר מן הקרקע המעולה שבנכסי המזיק"   (הלכות נזקי ממון פ"ח, ה"י).

וכך ניתן להבין את החילוק המוצע בבבא קמא ז. - "כאן מדעתו, כאן בעל כרחו". החיוב לשלם מעידית שייך רק אם גובים ממנו בעל כרחו, כי גביה בעל כרחו נחשבת כגביית בית דין.

לעומת זאת, ניתן לומר שעידית היא חלק מההגדרה הבסיסית של החוב. החוב שנוצר עקב נזק אינו חוב כמותי סתמי, אלא חוב כמות של עידית [21]. ניתן לדמות זאת לשיטת ר' מאיר ב"הענקה", שהחוב מוגדר כחמישה סלעים משלושה מינים מסוימים (קדושין יז.). כך גם ניתן להסביר את שיטת תוספות בבבא קמא ה. (ד"ה תחת), שכדי לחייב עדים זוממין ש"רצו לחייב אחרים (לשלם) ממיטב, לשלם בעצמם ממיטב, לא צריך קרא, דמכאשר זמם נפקא דיתחייבו ממיטב" [22].

נראה שיש לקשר בין שאלה זו ושאלת מטרתה של תקנת עידית. אם נאמר שדין עידית הוא חלק ממטרתם הכללית של תשלומי נזק - תיקון הנזק, נבין את שיטת רבא לפי רש"י ואת שיטת הירושלמי, שהחיוב לשלם מעידית כרוך במהות החוב. אבל אם התשלום מעידית הוא קנס על המזיק, ברור שזהו דין צדדי, הקשור אולי לסדרי גבייה.

כך ניתן להסביר את חידושו של ר' עקיבא אייגר (מח: ד"ה לכאורה) בשאלת ההתחשבות בקרקע שנרכשה בין שעת ההיזק ושעת התשלומין, לסיווג עידית בינונית וזיבורית. ר' עקיבא אייגר מחלק ואומר, שלפי ר' ישמעאל ברור שלוקחים בחשבון רק נכסים שכבר היו ברשות הניזק בשעת ההיזק, אבל לר' עקיבא יש מקום להסתפק. מניין לו לתלות זאת במחלוקת ר' עקיבא ור' ישמעאל? נראה לומר שכיוון שלר' ישמעאל תשלום העידית הוא חלק מעיקר החוב, שיעבודו חל בשעת ההיזק ורק על מה שנמצא אז (ומעין שיטת רש"י בשפאי עידית). אבל לפי ר' עקיבא שדין עידית הוא דין צדדי, ניתן לומר שאינו מוגבל רק לקרקעות שהיו בשעת ההיזק [23]. אפשרות זאת מובנת עוד יותר אם מבינים שלפי ר' עקיבא דין עידית שייך לסדרי גבייה, וכך אמנם ניתן לדייק בלשונו "לא בא הכתוב אלא לגבות.." [24].

יוצא שמחלוקת התנאים היא במטרת דין עידית ומיקומו ביחס לחיוב התשלום [25]. המכנה המשותף של כל דיני רבי ישמעאל, הוא שהם מבוססים על הבנה של תשלומי נזק כמיועדים לתיקון הנזק, וגבייה מעידית היא חלק מהותי בהשגת הייעוד. רבי עקיבא סובר שתשלומי נזק הם תשלומין גרידא, ועידית הוא קנס שמטרתו לתיקון העולם.

ו. פרשנות הפסוק

עד כאן עסקנו במילים 'מיטב' ו'שדהו', אבל נראה לי שהמפתח להבנת כל הפסוק ופרשנותו לדעת רבי ישמעאל היא המלה 'ישלם'. לכן חשוב לצטט את דיונו של השרידי אש (חלק ד' דף טו) בענין:

"כידוע משמש שורש 'שלם' בעברית בשתי הוראות: א. במובן השלם ומלא חסרון ונתון תמורה וגמול בעד הדבר הנפסד או הנאבד. במובן זה הפועל בא תמיד עם יחס של הפעול של הדבר הזקוק לשלום ולתמורה, כגון: 'הטרפה לא ישלם' (שמות כ"ב, יב); ושלם אותו בראשו (ויקרא ה', כד)... ב. במובן פרוע חוב ונתון תשלום לשם סילוק התחייבות, ובמובן זה בא תמיד הפועל עם יחס הפעול של הדבר המשמש עצמו תשלומין (כסף או שווה כסף), כמו שכתוב: 'שנים ישלם' (שמות כ"ב, ג) - היינו על הגנב לשלם שני דברים כופל הדבר הנגנב;..'חמשה בקר ישלם' (שמות כ"א, לז)...".

אחרי הדיון הכללי זה, הוא מוסיף:

"לפי פירוש זה סובר ר' ישמעאל שכוונת הכתוב 'מיטב שדהו...' היא: 'בעד מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם'. כלומר, המזיק ישלם ומשלים את ההיזק של מיטב שדה הניזק, ומיטב שדהו הוא עצם ההיזק. כנגד זה סובר ר' עקיבא, שכוונת הכתוב 'מיטב שדהו...' היא: 'במיטב שדהו (או מיטב שדהו) ומיטב כרמו ישלם'. כלומר, המזיק נותן תשלום מן המיטב, ו'מיטב שדהו' הוא עצם הדבר שמשמש תשלומין".

ז.   הבנת שיטת רבי ישמעאל

  העובדה שר' ישמעאל פירש את המילה 'ישלם' במובן של להשלים, הביאה אותו לפרש הפסוק בכיוונו של רבינו תם, ש'מיטב' כוונתו שמשלמים עבור ה'טוב ביותר' וש'שדהו' מוסב על הניזק. כמובן, מה שלא ברור מהפסוק עצמו הוא, מה כוונת 'הטוב ביותר'? בשאלה זו נחלקו האמוראים השונים. ההוה אמינא למדה את הפסוק בצורה פשוטה - פשוט משלמים אותה מדה, אבל מקרקע ששווה לקרקע הטובה ביותר של הניזק. הגמרא דוחה אפשרות זאת מסברא. הראשונים הציעו שתי הבנות (תוספות מח: ד"ה ורבי) לדחייה: יש אומרים שקשה לומר שקנסו המזיק לשלם יותר ממה שהזיק, ויש אומרים שהבעיה היא חוסר השוויון בין מי שהזיק שמינה ומשלם כמה שהזיק ובין מי שהזיק כחושה ומחוייב לשלם יותר. הבעיה בהצעת ההוה אמינא היא חוסר ההיגיון לדין - מדוע לומר שתמיד משלמים שווי של אותה מדה (מיטב הניזק).

משום כך, רב אידי בר אבין ואביי, כל אחד בכיוון שונה, יישמו את הפסוק למקרה שבו יש סברא לחייב את המזיק לשלם יותר ממה שהזיק. הסברא של שניהם היא שכיוון שכוונת 'ישלם' היא להשלים, ומטרת תשלומי נזק היא לתקן את הנזק, המזיק חייב לכסות כל אפשרות של הפסד שגרם לניזק [26]. ההבדל ביניהם הוא היישום הספציפי. אביי מפרש 'מיטב' כניסוח רבינו תם, "כמו שתיטב שדהו של הניזק בסוף ישלם", ולכן הוא מיישם את הפסוק, לרווח עתידי שהניזק היה יכול להשיג ושנקטע על ידי ההיזק. ורב אידי בר אבין הבין ש'מיטב' מתייחס לנתון שכבר קיים עכשיו, ולכן הוא מיישם את הפסוק למקרה שלא ברור מה הזיק [27]. לשונו של רב אידי בר אבין מדוייקת - "אכלה ערוגה... ולא ידעינן אי כחושה אכל אי שמנה אכל, דמשלם ליה ממיטב", ולא דמשלם ליה מ"שמנה" [28].

ביחס לדין השני של רבי ישמעאל, הדין באיכות התשלום - עידית, נראה לומר, שאחרי שהוא מבין תשלומי נזק כתיקון ממילא יש צורך לתת עידית. לא מספיק לתת לניזק דבר ששווה למה שהוא הזיק, אלא צריך לתת לו משהו שהוא יכול למכור בקלות ולהשיג דבר שיעמוד במקום מה שהוזק. ניתן להציע לפי רבי ישמעאל, גם מקור - 'ישלם'. מ'מיטב' יודעים כמה משלמים, ומ'ישלם' (במובן של 'ישלים') לומדים על מטרת התשלום - השלמת החור שנוצר בעקבות ההיזק. תיקון מלא מתקיים רק אם משלמים ממיטב, ולכן מובן, כמו שהסברנו לעיל, למה משלמים מעידית דניזק.

ח.   ניסוח הברייתא

על פי האמור, נוסח הברייתא, יוצא קב ונקי. כוונת ר' ישמעאל ב'מיטב שדהו של ניזק ומיטב כרמו של ניזק' אינה ללמד אותנו דין אחד - לא את דין עידית דניזק ולא את הדינים של במשוייר שבו או אכלה ערוגה בין הערוגות. ר' ישמעאל מציג בפנינו את פרשנותו בפסוק, שתוצאותיה הם כל דינים השונים [29]. לפי זה, מובן איך אביי ורב אידי בר אבין דייקו שני דינים מאותו 'נוסח סתמי'. ר' עקיבא מבין מהן ההשלכות של פרשנותו של ר' ישמעאל ואליהן הוא מתייחס. "לא בא הכתוב" - הפסוק לא בא לתת הגדרה מחודשת של תשלומי נזק, "אלא לגבות לניזקין מן העידית" - לחדש את דין עידית. לכן, מובן למה דייקו רק מר' ישמעאל ולא מר' עקיבא, כי אין מקום לדייק בדברי ר' עקיבא שבאים לומר דין אחד [30].

י. הבנת שיטת הבבלי בדין המשנה

אם כנים אנחנו, נסביר שהבבלי סבר שאפילו אם נאמר שהפסוק מתייחס לכמות התשלום, כיוון שהבנה כזאת בנויה על פרשנות בכיוון שהסברנו, יוצא שאין הכרח לומר שהפסוק מתייחס רק לכמות התשלום או רק לאיכות התשלום. ניתן לומר שהפסוק מגדיר תשלומי נזק בדרך שיוצאות ממנו הלכות שונות כפטיש יפוצץ סלע.



[1]   בנוסף להכללה המצומצמת של דין המשנה, משנה זאת היא חלק מרשימה של כעשרים דינים שהם "מפני תיקון העולם", ואצל כולם כוונת הביטוי היא תקנה דרבנן.

[2]   מפשטות נוסח הברייתא ("מפני מה אמרו..", "וסומכים..") משמע שעידית היא דין דרבנן (כדעת הירושלמי המובא לעיל בהערה 1), אבל ברור שבבבלי הבינו כדין דאורייתא: "לעולם מתניתין ר' עקיבא היא דאמר מדאורייתא בדמזיק שיימינן ור' שמעון דדריש טעמא דקרא...", וכך מפורש ברמ"ה (מט: ד"ה רבינא).

[3]   מהניסוח בתוספתא "סמכו על המקרא" משמע אפילו יותר שמדובר בתקנה דרבנן. לפי אותו נוסח (בלי ה"ו" של סמכו), "סמכו על המקרא" אינו חלק מהרהורי הגזלן, אלא קביעה הלכתית של התוספתא עצמה.

[4]   וכך בבה"ג ריש בבא קמא. (ובשאילתות פרשת משפטים ס"א, מובאת הרישא כגירסא שלנו והסיפא כגירסת הרי"ף). גם לגירסת הרי"ף, הניסוח "וסומכים על מה שכתוב בתורה" (לשון הבבלי) קשה.

[5]   השיטה מקובצת (בבא קמא נט.) חולק ומסביר שאביי חזר משיטתו בבבא קמא נט., אחרי ששמע את הפרשנות האם שמים בעידית דניזק או בעידית דמזיק. בכיוון ההפוך, הפני יהושע מסביר שאביי בגיטין מח: לא התכוון לשאלה האם שמים בעידית דניזק או בעידית דמזיק. ועיין בשרידי אש (המובא לקמן). השרידי אש מציע תירוץ להוכחת תוספות המבוסס על הצעות נועזות בניסוח הגמרא. הצעות אלו נמצאות כמעט מלה במלה, ב"תוספות תלמיד רבינו תם ורבינו אליעזר" (הוצאת בלאו בבא קמא נט. ד"ה אלא). ואלו דבריו:

  "ותירץ דהא דמסיק התם ומפרש לה כדרב אחא בר יעקב, תלמודא הוא דמפרש ואזיל, לא אליבא דאביי. אבל אביי לא מפרש לה אלא במיטב דלקמיה. והכי פירוש מילתיה דאביי דהתם: 'אמר אביי לא נצרכה אלא לרבי ישמעאל, דאמר מדאורייתא בדניזק שיימינן', כלומר מקרא דמיטב דרשינן ששמין בשל ניזק, להיות נידון כמשוייר, ולא משמע מיניה להגבות לניזקין מן העידית. 'קא משמע לן מפני תיקון העולם בדמזיק שיימינן'. אי נמי יש לומר דאביי לא קאמר טפי, אלא לא נצרכה אלא לרבי ישמעאל ותו לא מידי..."

  כמובן לפי זה רוב הקושיות ששאלתי מתורצות (ובמיוחד הקושיה על הבבלי). אולם הסבר זה מחודש מאוד ואין לו אח ורע בראשונים - ואנוכי לאורם של הראשונים הלכתי.

[6]   קשה לדעת איך התייחסו רוב הראשונים לפרט זה ברב אידי בר אבין מכיוון שההסבר שלו נדחה במסקנת הסוגיה, ומשום כך לא דנו בו הרבה. אני ממשיך לדון בו בגלל שהקושיות על שיטתו דומות לקושיות על שיטת אביי. נראה לי שהתשובות לשתיהן זהות.

[7]   החידושים שנדפסו כחידושי הריטב"א למסכת גיטין הם חידושי רבנו קרשקש (מ.ש.).

[8]   תוספות (מח: ד"ה אמר) מסביר שדייקו "מדקאמר ר' עקיבא לא בא הכתוב להחמיר על המזיק כמו שאמרת, אלא לעניין עידית בלבד בא הכתוב, ואי לא פליגי... אלא בעידית לחודיה, לא היה מחמיר ר' ישמעאל על המזיק בשום דבר טפי מדר' עקיבא". הרמב"ן (מח: ד"ה גמרא) מוסיף, ש"אלמא לר' ישמעאל דאמר משלם יותר". הריטב"א (הנדפס) מדגיש שר' עקיבא לא מזכיר את המלה 'מזיק' בכלל. אם נאמר שנחלקו בשאלה האם שמים בעידית דניזק או בעידית דמזיק, יוצא שעיקר דברי ר' עקיבא חסרים מן הספר! הפני יהושע מדייק שיש ההבדל בין ר' ישמעאל שמשתמש במלה 'מיטב', לבין ר' עקיבא שמשתמש במילה 'עידית'. אם בסופו של דבר נחלקו רק בשאלה האם שמים בעידית דמזיק או בעידית דניזק, מדוע לא השתמשו באותה מלה?

[9]   מקור שיטת רבינו תם הוא בספר הישר סי' ס"ג.

[10]   הפני יהושע שואל על ר' ישמעאל, מדוע הוא מקיש מ"שדה אחר" ולא מ"איש שדה או כרם", שהלא אצל שדה זאת כתוב "שדה" ו"כרם" במקביל ל"מיטב שדהו ומיטב כרמו"? אבל לרבינו תם אין קושי מפני שההיקש אינו הבסיס לומר 'מיטב שדהו של ניזק', אלא ההצדקה של הלימוד.

[11]   מכוח הקושיה הזאת קבע מהר"י כ"ץ, שלפי ההוה אמינא ר' עקיבא מסכים לשיטת ר' ישמעאל - עידית דניזק, ורק בא לחלוק על חידושו בחישוב כמות התשלום.

[12]   בבבא קמא י: מובא - "'תשלומי נזק', מלמד שהבעלים מטפלים בנבילה". נימוק הדין הוא על פי הכתוב "'מכה נפש בהמה ישלמנה', אל תקרי ישלמנה, אלא ישלימנה". החיוב של תשלומי נזק הוא לתקן את הפגם ולמלא את מה שחיסר, ולכן החיוב הוא רק להשלים את הפער שבין שווי בהמה חיה לשווי בהמה מתה. וכך בתוספות שם (ד"ה ישלימנה):

  "משמע שהבהמה עצמה ישלם וזה אי אפשר שכבר מתה, לפיכך יש לדרוש ישלימנה".

  ר' חיים (הלכות טוען ונטען פ"ה, ה"ב) טוען שבשאלה הזאת נחלקו הרמב"ם והראב"ד. הרמב"ם כותב:

  "וכן החופר בשדה חבירו בורות שיחין ומערות והפסידוה, והרי הוא חייב לשלם, בין שטענו שחפר והוא אומר לא חפרתי או שטענו שחפר שתי מערות והוא אומר לא חפרתי אלא אחת..., הרי זה נשבע היסת על הכל",

  אך לא שבועת מודה במקצת, הנחשבת לשבועה על קרקע ואין נשבעין על הקרקעות. הראב"ד חולק ותולה את האפשרות לחייב שבועת מודה במקצת בתוכן התביעה:

  "אבל אם תבעו לשלם פחתו הרי היא כשאר תביעות ממון, וכמי שאמר לו חבלת בי שתים והוא אומר לא חבלתי אלא אחת".

  טענת הראב"ד מובנת - תוכן התביעה הוא תשלומין גרידא, ולכן מה ההבדל בין תשלומין שמקורן חבלה ותשלומין שמקורן היזק קרקע? ר' חיים מסביר, שהרמב"ם סובר שכיוון שתשלומי נזק הם חיוב לתקן את הנזק, אף על פי שניתן לשלם בכל דבר, אופי ומטרת התשלום הוא מילוי הבור. ולכן כאן שהבור הוא בקרקע, הויכוח הוא על קרקע והשבועה נחשבת שבועה על הקרקע. (נראה להסביר לראב"ד שאופי התביעה תלוי בתוכן התביעה. יש דבר דומה לפי הגר"א (סי' ד"ש, אות י'), המסביר שדינו של הרמב"ם ביומא דשוקא (הלכות שכירות פ"ג, ה"ג), שייך רק למי שמחזיר יין ולא למי שמשלם כסף.)

[13]   וביחס לקושיה של רבא שהלא המוציא מחבירו עליו הראיה, ניתן לומר כמרומי שדה (בבא קמא ו: ד"ה אמר (הראשון)) שכיוון שתשלומי נזק הם חיוב (תיקון), לא שייך לומר המוציא מחבירו עליו הראיה.

[14]   גם הרב גוסטמאן (קונטרסי שיעורים שעור ז', ד) מסביר את שיטת רב אידי בר אבין בכיוון הזה ומסביר על ידי זה כמה קשיים. אבל נראה לי, בעיקר לאור השוואת הסוגיה בבבא קמא נט., לראות את שיטת רב אידי בר אבין כמקבילה לשיטת אביי.

[15]   וכך ברשב"א, רמ"ה וריטב"א.

[16]   א.   יוצא שר' עקיבא לשיטתו בפסחים לב., שתשלומי תרומה משלמים לפי דמים (וכמובן קל לחלק בין תשלומי תרומה ותשלומי נזק).

  ב.   עיין עוד בשאלה זו בקונטרסי שעורים לרב גוסטמאן שעור ו', ד-ה.

[17]   וכנראה שהנימוקי יוסף (ט"ז. בדפי הרי"ף ד"ה מתני') סובר שדין עידית מכוון לטובת הניזק:

  "אף על גב דקיימא לן, בעלמא כרב נחמן, דאמר זה גובה וזה גובה, לגבי ניזקין כולי עלמא אית להו דלא אמרינן זה גובה וזה גובה, דכיוון דזכי ליה רחמנא לגבות ממיטב, זהו מיטב שלהם - שיעמוד כל אחד בשלו".

[18]   כעת ניתן להסביר את שתי הגרסאות בתוספתא (כתובות י"ב, ב). גירסתו של הרי"ף היא המתאימה לסוגיית הבבלי הדנה לדעת ר' עקיבא וגירסת הדפוס מתאימה לדעת ר' ישמעאל. וכך מצאתי במרומי שדה (גיטין מט: ד"ה אמר ר' שמעון).

[19]   לפי זה מובנת גם הצעת הרש"ש (בבא קמא ח. ד"ה ברה"ע) בדעתו של רש"י:

  "ואפשר דסובר רש"י דדווקא ר' ישמעאל אית ליה, דמסברא הווה אמינא דאין צריך ליתן לו מן היפה יותר מדינו, אבל לר' עקיבא גם הסברא כן הוא שמחוייב ליתן לו מן היפה יותר מדינו".

  האפשרות לשלם סוג של קרקע יותר ממה שנחוץ מדינא, מובנת רק לר' עקיבא המבין את דין עידית כקנס על המזיק.

[20]   יש כמה מקומות שמשתמע מהם, ששיטת ר' ישמעאל דעידית דניזק, מבוססת על הבנה זאת במטרת התשלומין מעידית, ושר' עקיבא סובר עידית דמזיק, בגלל שהבין את דין עידית כקנס על המזיק. אחרי הדיון במחלוקת ר' עקיבא ור' ישמעאל, מביאה הגמרא:

  "רמי ליה אביי לרבא: כתיב 'מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם' - מיטב אין מידי אחרינא לא. והתניא ' 'ישיב' - לרבות שוה כסף ואפילו סובין'?".

  בפשטות, קושיה זו שייכת לכולי עלמא, אבל רבינו חננאל מוסיף "רמי ליה אביי לרבא, לר' עקיבא דקתני מיטב שדהו של מזיק ומיטב כרמו של מזיק.." (לפי רבינו חננאל, מובן מדוע קושייתו של אביי מובאת צמוד לקביעה הסופית שר' עקיבא ור' ישמעאל נחלקו בשאלה האם שמים בעידית דניזק או בעידית דמזיק). וכנראה סובר רבינו חננאל שלר' ישמעאל שמטרת עידית היא תקנת הניזק, אין קושי בכלל בזה שאפשר לשלם אפילו סובין - "כיוון דאי לא מזדבן הכא מזדבן במתא אחריתי". הקושי קיים רק לר' עקיבא הסובר שתקנת עידית היא קנס שמיועד להפחיד את הגזלן. אם מותר לו לשלם סובין, מה הועילו חכמים בתקנתם? (הנצי"ב במרומי שדה, בבא קמא ז. ד"ה רמי, מפרש את שאלת הגמרא בכיוון דומה - "סלקא דעתך דדווקא ממיטב, וקנסא הוא דקנסו רחמנא למזיק ליטול מיטב שדהו").

  בבבא קמא ז: דנים בשאלת "בשלו או בשל עולם הן שמין?" - האם הבסיס לסיווג קרקעות הוא השדות שנמצאים ברשות האדם הספציפי (מזיק-ניזק) או הסטנדרטים המקובלים בשוק הפתוח? בפשטות, שאלת הגמרא היא ביחס לתשלומי נזק, ולכן תמוה, שבדף ח. מביאים ראיה מברייתא שממנה משמע שבבעל חוב שמין בשל עולם? (ר' אלחנן [קובץ שיעורים ח"ב: ציוני דברים למסכת בבא קמא] הוכיח משם שניתן להשוות בין השאלה בניזקין ובבעל חוב). איך ידעו שניתן להשוות בין שני התחומים?

  קושי נוסף - בהתחלת הדיון קובעת הגמרא:

  "אליבא דרבי ישמעאל לא תיבעי לך, דאמר בדניזק שיימינן, כי תיבעי לך אליבא דרבי עקיבא, דאמר בדמזיק שיימינן. מאי 'מיטב שדהו' אמר רחמנא, למעוטי דניזק או דילמא למעוטי דעלמא נמי".

  תוספות (ד"ה אליבא) מסביר, שברור שלר' ישמעאל בשלו הן שמין, "כיוון דיליף מגזירה שווה דשדה שדה". הרא"ש בתוספותיו (מובא בשיטה מקובצת) מוסיף, שאין ספק בדעת ר' ישמעאל שמזכיר את המילה 'דניזק' במפורש, אלא בדעת ר' עקיבא שלא מזכיר את המילה 'דמזיק'. עיין בשיטה מקובצת שמקשה על הסברים אלו.

  ונראה לומר מסברא שלפי ר' עקיבא שדין עידית הוא קנס על המזיק, יש מקום לדון בצורת הקנס - אובייקטיבית, כפי שדות העולם, או סובייקטיבית, כפי השדות שלו. אולם לר' ישמעאל, תשלומין מעידית מיועדים להשלים את רכושו של הניזק ולכן קובעים כפי נכסיו. עתה מובן שלר' עקיבא יש להשוות בין ניזקין ובעל חוב שהלא גביית בינונית מבעל חוב גם מוזכרת באותה תוספתא, כדין שאינו חלק מהותי מתשלום החוב. לפי זה מובנים גם דברי השיטה מקובצת (בשם גיליון תוספות) - "ונראה דלגבי בעל חוב מודה רבי ישמעאל דלאו בשל מלווה הן שמין... אלא בשל עולם".

[21]   בגיטין נ., רבא פוסק ש"הזיק זיבורית, גובה מן העידית, שפאי עידית, גובה מן הבינונית". רש"י מסביר, ששפאי עידית הוא מקרה שנשתדפה השדה הכי טובה. לכן, "אזל ליה דיניה" לגבות מעידית, ומעיקר הדין עליו לגבות מזיבורית, אלא שמפני תיקון העולם איפשרו לו לגבות מבינונית. הראב"ד בהשגותיו (כד:) חולק על פירושו של רש"י ושואל, "דאי מקמי שומא וחליטה אשתדוף, ניזק אמאי מפסיד? ואי איכא עידית אחרינא, אמאי לא גבי מיניה?" נראה שצריך לומר שרש"י הבין שכיוון שהחוב מוגדר כחוב של עידית, השיעבוד מתרכז בשדה הטובה ביותר של המזיק בדומה לאפותיקי. לכן אם נשתדפה אותה שדה, אין לו את הזכות לגבות מעידית אחרת.

  הראב"ד, עצמו, מפרש שמדובר במקרה "שהעמיד עליו הנזק במלווה", ובזה חולקים הירושלמי (גיטין פ"ה, ה"א) הסובר, שעדיין גובין מעידית, ורבא שסובר שגובין רק מבינונית. שיטת רבא מובנת, שהלא אחרי הזקיפה לא מדובר בתשלומי נזק אלא בהחזרת מלווה, ולכן אין סיבה לחייבו לשלם עידית, כלשונו של הראב"ד - "אף על פי שהיה עיקרו נזקין, כבר חזר עליו כמלווה". לכן קשה להבין למה הירושלמי עדיין מחייבו לשלם מעידית? נראה להסביר, שהירושלמי סובר, שכיוון שהחוב של נזק מוגדר ביסודו כחוב של עידית, בכל גלגוליו נשאר החיוב לשלם מעידית, ואי אפשר לנתק את החיוב לשלם מהחיוב לשלם מעידית.

[22]   המאירי (ה. ד"ה יראה) שחולק, סובר שעידית אינה חלק מהותי של החוב. את תוספות בעצמו, ניתן להסביר בכיוון שונה לגמרי. אפילו אם עידית הוא דין צדדי, ישלמו ממיטב מכוח חידושו המיוחד של 'כאשר זמם', שמעתיקים לעדים בדיוק את אותו דין שרצו להטיל על הנדון, ואכמ"ל.

[23]   ניתן להסביר את ספיקו של ר' עקיבא אייגר בדעת ר' עקיבא כספק בזמן החלת הקנס, ואכמ"ל. ובר' עקיבא אייגר עצמו ניתן להסביר שפשוט שלר' ישמעאל הולכים בתר שעת הנזק, דאם לא כן כל ניזק יקנה עידית אחרי שעת ההיזק.

[24]   ומעניין שבמכילתא (דר' ישמעאל, שמות כ"ב, ד) הנוסח של ר' עקיבא הוא "...אלא ללמדך ששמין להן מן העידית".

[25]   חשוב להדגיש שאין משהו בהבנה אחת שמונע את ההבנה השנייה. ניתן לומר ששתיהן קיימות. וכך הבין הרא"ש בדברי הגמרא לדעת ר' ישמעאל, ש"אהני גזירה שווה ואהני קרא: אהני גזירה שווה לכדאמרן (לחייב תשלומין מעידית דניזק, במקרה 'שהיתה עידית דניזק כזיבורית דמזיק'), אהני קרא, דאי אית ליה למזיק עידית וזיבורית וזיבורית דידיה לא שויא כעידית דניזק, דמשלם ליה ממיטב". ניתן להסביר דין זה בצורה פשוטה - במקרה שאין למזיק את הקרקע הנכונה ועלינו לבחור בין טובת המזיק והניזק, ברור שנחשוש לניזק ונחמיר על המזיק. לפי הסבר זה, במקום שיש למזיק עידית, בינונית וזיבורית, וגם בינונית שלו שווה יותר מעידית דניזק, נתיר לו לשלם מבינונית שלו. אמנם כך מביא הרא"ש (בבא קמא פ"א סי' ב) בשם "אית דאמרי" (וכך מובא גם בריטב"א מט. ד"ה ואהני), אבל אחרי זה מצדד הרא"ש כדעה החולקת, וסובר שבמקרה שאין לו קרקע ששווה לעידית דניזק, מחוייב המזיק לשלם מהעידית שלו. כסמך לדעה הזאת, מדייק הרב גוסטמאן בשיעור ז', ד בניסוח הגמרא שם - "כגון דאית ליה למזיק עידית... דמשלם ליה ממיטב דידיה" (ולא מעידית דידיה). וכנראה הרא"ש סובר, שלדעת ר' ישמעאל יש שתי דרכים שעל ידם ניתן לקיים את דין עידית. הדרך הראשונה שבה בדרך כלל משתמשים, היא לשלם קרקע ששווה לעידית דניזק. בדרך זו, הקרקע עומדת במקום החפץ שהוזק והנזק מתוקן. הדרך השנייה, בה משתמשים כשאי אפשר להשתמש בדרך הראשונה, היא דרכו של ר' עקיבא - הקרקע הכי טובה שלו. כך משמע מדברי הרא"ש - "דאהני גזירה שווה ואהני קרא תרוייהו לשלם ממיטב... דלעולם בעינן מיטב או דניזק או דמזיק". כך ניתן לדייק גם מלשון הרמ"ה (גיטין מט: ד"ה מ"ט). קושי ברא"ש הוא מדוע בינונית שמזיק אינה טובה לקיום הדרך הראשונה, בעוד שזיבורית דמזיק ביתה יכולה להספיק. ועיין במרומי שדה (בבא קמא ז: ד"ה אליבא) שמכוח הקושיה הזאת, מסיק שדינו של ר' ישמעאל הוא "גזירת הכתוב בלא טעם". אם נרצה להסביר את גזירת הכתוב, נסביר שקרקע שיותר טובה מעידית דניזק אינה יכולה להשתלב בתוך נכסיו, ולכן אי אפשר לקיים בה את תיקון הנזק. (לפי זה יוצא שהקרקע כשלעצמה משלימה את נכסי הניזק, אבל מדברי הגמרא בבבא קמא ז: - "אי לא מזדבן הכא...דליתיב ליה ממיטב כי היכי דלקפוץ עלה זבינא" משמע שהייחוד של מיטב אינו קשור ליכולתו כשלעצמו להשאר ברשות הניזק, אלא ביכולת הניזק למכור אותו בקלות ולהשיג משהו אחר. אין סתירה בין שתי הדרכים הללו, וניתן לומר שמיטב צריך להיות דבר שנותן לניזק את שתי האפשריות.)

[26]   לפי המהלך שבו הלכתי, ר' ישמעאל מתחיל בפרשנות הפסוק. מזה שהוא מפרש 'ישלם' כהשלמה, הוא מסיק שאופי תשלומי נזק הוא תיקון. ניתן אמנם, להסביר בכיוון ההפוך, שר' ישמעאל מתחיל עם ההנחה שתשלומי נזק הם תיקון, ולכן הוא מפרש 'ישלם' כהשלמה.

[27]   קשר בין השיטות של אביי ורב אידי בר אבין רואים מבבא קמא נט. - "...דאמר רב אידי בר אבין... קום שלים שמנה במיטב דאיכא השתא, (ואביי סובר) דהכי לא אמרינן, אלא במיטב דלקמיה".

[28]   ובאמת בבבא קמא ו: כתוב "דמשלם ליה משמנה", אבל בדקדוקי סופרים מובא שבכל כתבי היד, גם בגיטין וגם בבבא קמא, הנוסח הוא כניסוח בגיטין.

[29]   ראיה לזה שאפשר לדייק דינים שונים מהפרשנות והניסוח של "מיטב שדהו של ניזק ומיטב כרמו של ניזק", יש מן העובדה, שגם הבבלי וגם הירושלמי מביאים את הברייתא השניה שמובאת בבבלי בשם רב אשי:

  "'מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם' מיטב שדהו של ניזק ומיטב כרמו של ניזק - דברי רבי ישמעאל. ר' עקיבא אומר: מיטב שדהו של מזיק ומיטב כרמו של מזיק"

  (בירושלמי השיטות מוחלפות; אני מניח כגירסת הבבלי). באות ה ברייתא, אין מקום לכל הדיוקים של הראשונים, מפני שהניסוח של ר' עקיבא הוא הניסוח המצופה והמקביל לניסוחו של ר' ישמעאל. בגלל זה, בבבלי אין מי שחולק על הקביעה ששיטת ר' ישמעאל היא עידית דניזק. אבל בירושלמי לוקחים כדבר פשוט שאותו נוסח של ר' ישמעאל (ר' עקיבא לדעתם) לא התייחס בכלל לדין עידית, אלא חישוב כמות התשלום עידית. דין עידית לדעתו, הוא בכלל דין דרבנן!! היכולת של הבבלי והירושלמי להבין את אותן מילים בכיוונים שונים ומנוגדים, מוכיחה לנו שאותן מילים כוללות בתוכן את שני הכיוונים.

[30]   ביחס לברייתא השניה (דרב אשי), יש מחלוקת בין הבבלי והירושלמי בכוונת ר' ישמעאל. לפי הבבלי, ר' ישמעאל בא לפסוק הלכה - עידית דניזק, אבל לפי הירושלמי, ר' ישמעאל מציג פרשנות. לכאורה אותה מחלוקת שייכת גם בתגובה המקבילה של ר' עקיבא.