מצוַת קידושין אליבא דהרמב"ם [1] / יהודה ראק

מרכיבי המצווה

"כיוון שנתנה תורה נצטוו ישראל, שאם ירצה האיש לישא אישה, יקנה אותה תחלה בפני עדים ואחר כך תהיה לו לאישה, שנאמר 'כי יקח איש אישה ובא אליה'. וליקוחין אלו מצוות עשה של תורה הם" (רמב"ם הלכות אישות א', א-ב).

"כי יקח" מופיע בגמרא כמקור למסלולים ספציפיים של קידושין (כסף, ביאה), כיוצרים חלות, ולא כמקור למצווה. מהו מקורו של הרמב"ם לכך שהפסוק מהווה מקור למצוַת קידושין?

נבדוק את אופי המצווה. כפי שהמצווה מנוסחת כאן, מעשה הקידושין מהווה תנאי ומתיר למציאות האישות [2], אבל אין שום נימה של קיום וערך חיובי לא במעשה הקידושין ולא באישות עצמה.

"...לארס דלא קעביד מצווה... לישא... דקא עביד מצווה..." (מועד קטן יח:). רש"י שם: "דקא עביד מצווה - דעוסק בפרייה ורבייה". באירוסין אין קיום מצווה; בנישואין יש קיום של מצוַת פרייה ורבייה.

בשו"ת ברכת אברהם נשאל ר' אברהם בן הרמב"ם:

"ועוד קשיא לי על עיקר מימריה ז"ל שהקידושין מצווה על אדם חוץ ממצוַת פרייה ורבייה. ואי מצווה בפני עצמה היא, קשיא הא דקא מתרצינן בפרק ואלו מגלחין, 'לא מיבעי קאמר, לא מיבעי לארס דלא קא עביד מצווה שאסור, אלא אפילו לישא דקא עביד מצווה נמי אסור' ''.

בכותרות להלכות אישות מנה הרמב"ם מצווה (א): "לישא אישה בכתובה [3] וקידושין". ר' אברהם מדייק מכותרת זו בכדי לענות על השאלה:

"...ואותה הקושיא שהקשית על עיקר דבריו - לא קשיא עליה. שבמניין המצווֹת בתחילת הלכה זו אמר, שהמצווה 'לישא אישה בכתובה וקידושין', ולא אמר 'לקדש אישה'. וכן אמרינן 'לישא דקא עבד מצווה' (כלומר, לשון הכותרת בנוייה על הגמרא במועד קטן). וזה שאמר 'וליקוחין אלו מצוַת עשה' (כלומר, וזה לכאורה סותר לגמרא במועד קטן וללשון   הכותרת), לפי שהיא תחילת מצוַת הנישואין, וכך אמר בתחילה 'יקנה אותה תחילה בפני עדים ואחר כך תהיה לו לאישה שנאמר כי יקח איש אישה ובא אליה'. אבל קידושין בלא נישואין ודאי לא השלים המצווה עדיין. ומצוַת פרייה ורבייה מצווה אחרת היא, שמצוַת פרייה ורבייה - כשיהיה לו בן או בת קיים המצווה, ומצוַת הקידושין והנישואין - אפילו יש לו כמה בנים וכמה בנות ויש עמו כמה נשים, כל אישה שירצה לישא אותה - מצווה עליו שישא אותה בקידושין".

ר' אברהם טוען שלא מדובר בגמרא על מצוַת פרייה ורבייה אלא על מצוַת 'הקידושין והנישואין', ולכן לא זו בלבד שאין קושיה מהגמרא על הרמב"ם אלא היא גם מהווה לו מקור. את תפקידי הקידושין והנישואין במסגרת המצווה הוא מגדיר כך:

הקידושין - 'תחילת' המצווה, וכך הניסוח בהלכות.

הנישואין - 'השלמת' המצווה, וכך הניסוח בכותרת.

יש לבאר מושגים אלו, וכן להבין מדוע דווקא מופיע הראשון בכותרת והשני בהלכות.

על פי הניסוח בהלכות, הנישואין הם המחייב של המצווה ('שאם ירצה האיש לישא אישה'), כשתוכן המצווה המחוייב הוא מעשה הקידושין ('יקנה אותה') שקודם (כרונולוגית) לנישואין ('תחלה... ואחר כך תהיה לו לאישה'). ניתן היה לומר שזוהי כוונת ר' אברהם - 'השלמת' המצווה פירושה המחייב של המצווה. אלא, שלא מובן מדוע בכותרת יגדיר הרמב"ם כמצווה את מחייב המצווה כשהוא אינו חלק מתוכן המצווה? ומצאנו שכאשר הן המעשה והן המחייב נטולים קיום, דרכו של הרמב"ם להגדיר בכותרת כמצווה את מעשה המצווה, כגון בגט: 'שיגרש המגרש בספר' (ולא 'לגרש בספר'); ואפילו כאשר המעשה קודם למחייב, כגון בשחיטה: 'לשחוט ואחר כך יאכל' (ולא 'לאכול בשחיטה').

ניתן היה לבאר באופן אחר. אכן יש קיום (ערך שנקבע במצווה ומוגשם על ידי מרכיב במצווה) חיובי במעשה הקידושין, וקיום זה ישנו רק כאשר מעשה הקידושין מחוייב. מחייב הקידושין הוא הנישואין בהמשך, וממילא רק כשמגיעים הנישואין, מתברר שמעשה הקידושין היה מחוייב ושהיה בו קיום. במובן זה הנישואין הם 'השלמת' המצווה - הם מאפשרים קיום במעשה הקידושין. לפי זה, הניסוח בהלכות הוא של תוכן המצווה (החיוב והקיום) מבחינה עקרונית, והניסוח בכותרת הוא של התבררות הקיום מבחינה מעשית. אלא שזה לא מסתבר. אם כשאין קיום במעשה, ניסוח המצווה בכותרת מתמקד במעשה ולא במחייב, כל שכן שכאשר יש בו קיום הניסוח יהיה כזה, והנישואין לא היו צריכים להיות המוקד בכותרת. במקומות אחרים מצאנו שדווקא הניסוח בכותרת מגדיר את המוקד הקיומי של המצווה, שם נמצאת ההגדרה האידיאלית של המצווה [4].

לכן נראה לבאר, שהכותרת מגדירה את מוקד הקיום, וההלכות מגדירות את החיוב. עיקר קיום המצווה הוא באישות (שיש לפניה קידושין), ובמובן זה היא 'השלמת' המצווה, והיא המוגדרת בכותרת. אך באישות אין כל חיוב. כל חיוב המצווה הוא רק בקידושין (כשהמחייב הוא האישות), והוא המוגדר בהלכות [5]. המצווה מגדירה איזשהו ערך, שמוקדו הוא באישות הבאה לאחר מעשה הקידושין, ובערך זה משתלב חיוב של מעשה קידושין לפני נישואין [6]. אם עשה מעשה קידושין שלא הביא לקיום ערך זה, אף על פי שיצא ידי חובתו במצווה, מכל מקום לא קיים את המצווה [7].

אופי הקיום במצווה

אולי ניתן למצוא מקור (נוסף על הגמרא במועד קטן שציין ר' אברהם) לשיטת הרמב"ם שיש מצווה של קידושין, וכן לעמוד על אופי הקיום בקידושין.

"אמר רב יוסף: מצווה בו יותר מבשלוחו [8]. כי הא דרב ספרא מחריך רישא, רבא מלח שיבוטא. איכא דאמרי... אמר רב יוסף: מצווה בה יותר מבשלוחה. כי הא דרב ספרא מחריך רישא, רבא מלח שיבוטא" (קידושין מא.)

אם נבין שנאמר כאן שבקידושין מתיישם דין כללי של 'מצווה בו יותר מבשלוחו', הרי שיש כאן הנחה שיש מצווה בקידושין, ואף שיש בקידושין קיום כלשהו, שהרי אם מדובר על מעשה מתיר בלבד, איזו מעלה יש בכך שעושה בעצמו?

אך נראה שניתן להוכיח מכאן יותר. הגמרא מפעילה את הכלל של 'מצווה בו' גם לגבי כבוד שבת. הרמב"ם פוסק דין זה (שבת ל', ב, ה-ו):

"(ב) איזהו כבוד? זה שאמרו חכמים, שמצווה על אדם לרחוץ פניו ידיו ורגליו בחמין בערב שבת מפני כבוד השבת, ומתעטף בציצית, ויושב בכובד ראש מיחל להקבלת פני השבת כמו שהוא יוצא לקראת המלך...

(ה)...ויהיה נר דלוק ושולחן ערוך לאכול ומטה מוצעת, שכל אלו לכבוד שבת הן.

(ו) אף על פי שיהיה אדם חשוב ביותר ואין דרכו ליקח דברים מן השוק ולא להתעסק במלאכות שבבית, חייב לעשות דברים שהן לצורך השבת בגופו, שזה הוא כבודו [9]. חכמים הראשונים, מהם מי שהיה מפצל העצים לבשל בהן, ומהן מי שהיה מבשל, או מולח בשר, או גודל פתילות, או מדליק נרות... וכל המרבה בדבר זה הרי זה משובח".

העולה מדברי הרמב"ם, שדין 'מצווה בו' אינו יישום של דין כללי במצווֹת [10], אלא נובע במישרין מהגדרת המצווה. מצוַת כבוד שבת היא מצווה של זיקה קיומית לשבת, המחייבת פעולות הכנה עוד לפני כניסתה, ומחייבת את האדם לבטא יחס זה על ידי עשיית פעולות אלו בגופו.

אם נשווה לזה גם את דין 'מצווה בו' בקידושין, נצטרך לומר שדין 'מצווה בו' בקידושין אף הוא מחוייב על ידי מצוַת קידושין עצמה, כמצווה של זיקה קיומית [11] . נקודה זו טעונה ביסוס נוסף. אך תחלה נברר מה אופי זיקה קיומית זו, וכלפי מה זיקה זו מכוונת.

בגמרא שם מובא:

"דאמר רב יהודה אמר רב: אסור לאדם שיקדש את האישה עד שיראנה, שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו, ורחמנא אמר 'ואהבת לרעך כמוך' ".

יסוד דין 'עד שיראנה' הוא 'ואהבת'. דין זה נפסק ברמב"ם (הלכות אישות ג', יט) באותה הלכה יחד עם שני דינים נוספים:

דין 'מצווה בו':

  "מצווה שיקדש אדם אשתו בעצמו יתר מעל ידי שלוחו... "

איסור קידושי קטנה:

  "ואף על פי שיש רשות לאב לקדש ביתו כשהיא קטנה וכשהיא נערה לכל מי שירצה, אין ראוי לעשות כן, אלא מצוַת חכמים שלא יקדש אדם את ביתו כשהיא קטנה עד שתגדיל ותאמר בפלוני אני רוצה... "

דין 'עד שיראנה':

"ולא יקדש אישה עד שיראנה ותהיה כשרה בעיניו, שמא... ".

שלושה דינים אלו כרוכים יחד באותה הלכה ומחוברים זה לזה בו' החיבור, ומשתמע שיסוד שלשתם שווה. הקשר בין הדין השני לשלישי ברור - שניהם קשורים בחשש התגנות (עיין בתוספות ד"ה אסור). אך כיצד מתקשר דין 'מצווה בו'?

בגמרא מופיע עניין האהבה כיסוד דין 'עד שיראנה'. לאור הקישור ברמב"ם, צריך לומר שיסוד דין 'מצווה בו' גם הוא האהבה. כבר ראינו שיסוד דין 'מצווה בו' הוא מצוַת קידושין עצמה, ואם כן מצוַת קידושין היא האהבה. בזה מוסבר כיצד מצוַת קידושין היא המחייב לדין 'מצווה בו': אופי מצוַת קידושין הוא מצווה של אהבת האיש לאשתו, וכשם שכבוד השבת מחייב שיעשה פעולות לכבוד השבת בעצמו, כך אהבת האישה מחייבת שיעשה את הפעולה בעצמו. הקיום באישות הוא זה בדיוק: אהבת האיש לאשתו [12] שבאה לידי ביטוי מלא במציאות האישות; אמנם אין מציאות האישות עצמה מחוייבת [13].

לפי הסבר זה, כשאמרה הגמרא שיסוד דין 'עד שיראנה' הוא "ואהבת לרעך כמוך", לא התכוונה למצווה הכללית של אהבת הרע, אלא רמזה למצווה הספציפית של אהבת איש לאישה, שמקורה "כי יקח". הגמרא לא צטטה פסוק זה במפורש, מכיוון שאין עניין האהבה מפורש בפשט הפסוק אלא נדרש ממנו.

ההוכחות עד כה אינן מוכרחות לגמרי, ויש לבעל דין לדוחקן. בהמשך תבואנה הוכחות חותכות.

כיצד במעשה המצווה, מעשה הקידושין, מתקיים ערך האהבה? בספר החינוך (מצווה תקנב) מוסבר ש"משרשי המצווה שתצוונו תורה לעשות מעשה באישה יורה עניין זיווגם [14] טרם ישכב עמה וכו' ''. מעשה הקידושין הוא מעשה סמלי להיותם מיועדים לנישואין. על פי זה ניתן לומר שהאיש מבטא את אהבתו לאישה על ידי עשיית מעשה זה (בפומבי [15]).

לא הרי האישות כמחייב, כהרי האישות כקיום. האישות כמחייב היא עצם המציאות של איש ואישה החיים יחד ביחסי אישות. אישות שיש בה קיום - פירושה אישות של אהבה. הגדרת המצווה היא, שמציאות של אישות מחייבת לעשות את האישות לאישות של אהבה על ידי מעשה קידושין מחוייב הקודם לאישות זו [16].

מקורות המצווה

נוכל למצוא ביסוס ליסוד שלנו בספרי בפרשת מוציא שם רע:

"'כי יקח איש אשה ובא אליה ושנאה...' (דברים כ"ב, יג). מכאן אתה אומר, עבר אדם על מצווה קלה סופו לעבור על מצווה חמורה.

עבר אדם על 'ואהבת לרעך כמוך',

סופו לעבור על 'לא תקֹם ולא תטֹר', ועל 'לא תשנא את אחיך', 'ואהבת לרעך כמוך', 'וחי אחיך עמך', עד שבא לידי שפיכות דמים.

לכך נאמר 'כי יקח איש אשה' ". (תצא פיסקא כה; הוצאת פינקלשטין פיסקא רלה)

ההבנה המקובלת בברייתא היא כברייתא אחרת המובאת שם בהמשך הספרי [17]:

"רבי ישמעאל אומר: בוא וראה מה שנאה גורמת, שהיא מביאה לידי לשון הרע".

  ברייתא זו עומדת על הרצף בין "ושנאה" לבין "ושם לה עלילֹת דברים והוצִא עליה שם רע וכו' ", וכך לפי הבנה זו עושה גם הברייתא שלנו. המילים "עבר אדם על 'ואהבת לרעך כמוך' " דורשות את המלה "ושנאה", והמשך הברייתא - את המשך הפסוק. אך על הבנה זו ישנן מספר קושיות:

-   סיכום הברייתא "לכך נאמר 'כי יקח איש אשה' " - הרי לא מחלק זה של הפסוק דרשו אלא מהמשכו?

-   מדוע 'לא תשנא' מופיע בצלע השנייה של הדרשה ('סופו... דמים') ולא בצלע הראשונה ("עבר אדם על 'ואהבת לרעך כמוך' "), והלא דווקא הצלע הראשונה דורשת את המלה 'ושנאה'? מכוח קושיה זו שינה הגר"א את הגרסה, והצמיד את הברייתא לברייתא של ר' ישמעאל ('בוא וראה' וכו'), לאחריה. על ידי כך אין הברייתא שלנו דורשת את הפסוק כלל, אלא רק מרחיבה על גבי העקרון שנקבע על ידי ר' ישמעאל בדרשתו. אך בספרי עצמו מופיע כמצוטט לעיל.

-   מדוע 'ואהבת' מופיע בשתי צלעות הדרשה? גם כאן הגר"א משנה את הגרסה, ומוחק את 'ואהבת' מן הצלע השנייה של הדרשה.

לעיל אמרנו שהגמרא השתמשה ב'ואהבת' ככינוי לאהבה של מצוות קידושין. נראה שזה הסגנון גם כאן (והגמרא התבססה על ברייתא זו). 'ואהבת' בצלע הראשונה של הדרשה - מכוון ל"כי יקח" - מצוות קידושי אהבה. "ואהבת" בצלע השנייה - מכוון לאהבת רע הכללית. הברייתא דורשת את הסמיכות בין "כי יקח" ל"ושנאה", ואומרת שהעובר על מצוַת אהבת אישה (הנלמדת מ"כי יקח") סופו שעובר, בין השאר, גם על מצוַת אהבת רע ועל איסור שנאת אח. כלומר, אישות שאין בה אהבה, סופה שתביא אפילו לביטול אהבת רע בסיסית ולשנאה ממש. בזה נתיישבו כל הקושיות, ומכאן מקור לרמב"ם שמ"כי יקח" נלמדת מצוַת אהבה.

מצוַת קידושי אהבה לא נובעת כמובן מפשט הפסוק, אך המצווה הנדרשת מהפסוק ברובד ההלכתי אינה מנותקת לחלוטין מפשטו אלא היסוד הרעיוני קיים בו. הפסוק אינו מתאר רק את הפרטים הרלוונטיים לדין מוציא שם רע (היה מספיק לכתוב 'כי יקח איש אישה ובא אליה ושם לה וכו' '), אלא מתאר את התהליך הפסיכולוגי בדרך להוצאת שם רע - 'ושנאה'. בזה נשמעת נימה שלילית לגבי שנאה באישות. מהפסוק משמע שאישות שיש בה שנאה היא דבר רע. התורה שבעל פה מוסיפה על כך שני רבדים:

1. לא זו בלבד שנשללת השנאה באישות, אלא גם מחוייבת האהבה בה.

2. חובת האהבה מעוגנת בדין פורמלי של מעשה אהבה ממוקד ומוגדר.

הדרש אף משנה את קריאת הפסוק, ומפרש את הלקיחה כמעשה המקדים את הנישואין עצמם, ואת 'כי' כחיוב. על ידי קריאה זו מתקבלת המצווה עם תוספת זו של תורה שבעל פה.

יסוד זה ודרש זה שייך גם בפסוקים בעניין גט בהמשך הפרשה: "כי יקח איש אשה ובעלה והיה אם לא תמצא חן בעיניו כי מצא בה ערות דבר וכתב לה וכו' " (כ"ד, א). גם כאן נשמעת נימה שלילית לגבי נישואין שמגיעים למצב של "לא תמצא חן בעיניו".

גם בגמרא רמוז הקשר בין מצוַת האהבה לפסוק. בדין 'עד שיראנה' מסיימת הגמרא, "שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו, ורחמנא אמר 'ואהבת לרעך כמוך' ". לשון הגמרא היא רמז ברור להמשך הפסוק של "כי יקח" לגבי גט. "יראה בה דבר מגונה" - מקביל ל"כי מצא בה ערות דבר", ו"ותתגנה עליו" מקביל ל"לא תמצא חן בעיניו". ברור שהרמב"ם בנה על הקבלה זו, שהרי כשהוא מנמק את דין 'עד שיראנה', לא מנסח בלשון הגמרא אלא בלשון התורה: "שמא לא תמצא חן בעיניו ונמצא מגרשה...". הרמב"ם גם מוסיף על הנימוק מתוך פרשת מוציא שם רע: "...או שוכב עמה והוא שונאה", וזה רמז ל"ושנאה". ואם כן ברור שהרמב"ם הבין שיסוד דין 'עד שיראנה' שמנומק בגמרא כדין של אהבה, הוא היסוד המשותף לשתי הפרשות של "כי יקח" - מוציא שם רע וגט. בשתיהן שוללת התורה אישות שבה שוררת השנאה, בכך שעומדת על תוצאותיה השליליות, ותורה שבעל פה מרחיבה את שתי הפרשות למצווה המחייבת אישות המושתתת על מעשה של אהבה.

בפרשת בראשית נותנת התורה שני תיאורים של תפקיד הזוגיות האנושית. בפרק הראשון כתוב: "...זכר ונקבה ברא אֹתם, ויברך אֹתם א-להים ויאמר להם א-להים פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשֻה..." (כז-כח). מטרת הזיווג היא ריבוי המין, לשם כיבוש העולם. בפרק השני, בריאת האישה באה למלא את החסרון של "לא טוב היות האדם לבדו", ונאמר לאחר בריאתה "על כן יעזב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד" (כד). ה' חפץ למלא את החסרון הקיומי הקיים בבדידות האדם, ולשם כך יוצר את   דבקות האיש באישה. לא זיווג פונקציונלי-טבעי בלבד, אלא קשר קיומי שהוא מתנת ה' לאדם.

ההיבט הראשון מתבטא במישור הנורמטיבי במצוַת פרייה ורבייה. נראה שמצוַת קידושין היא הביטוי להיבט השני, שכן דבקות האדם באשתו ברמה הקיומית, היא הוצאה לפועל של רצון ה'. אולי משום כך אין עצם האישות מחוייבת - שהרי מתנה מאת ה' היא, וכמתנה אין היא נכפית על האדם. אך על האדם המקבל את המתנה, לקבל אותה כפי שהיא ניתנה, לא כסיפוק צרכיו הפיסיים, ואף לא רק כאמצעי להמשכת זרעו, אלא כקשר קיומי של אהבה בין איש לאשתו.



[1] גרעין הרעיון במאמר עלה תוך לימוד עם אסף שרון. עיקר המהלך נאמר בדרשה ביום חתונתי אור לי"ז אדר ה'תשנ"ו. הדברים מופיעים כאן לכבוד אשתי אביגיל מלכה שתחיה.

[2]   במאמר זה אניח כדעת הגר"ח שהנישואין אינם אלא תחילת מציאות האישות (ובכלל זה התנאים בהם נוצרת באופן ראשוני מציאות זאת). לפיכך אניח שלא רגע הנישואין הוא העיקר כאן אלא מציאות האישות; אלא שמכיוון שעל מעשה הקידושין להיות קודם לכל מציאות האישות, ממילא הגדרת חיובו הוא שעליו להיות קודם לנישואין. עיין ב'מה דודך מדוד' בתוך 'בסוד היחיד והיחד', עמוד 215 הערה 4.

[3]   איזכור הכתובה בכותרת קשה בכל מקרה, ונראה שהוא קשור בדרישה למגמת קביעות בנישואין. פרשנות זו נתמכת על ידי לשון הרמב"ם בלאו של קדשה: בכותרת (ב) כתב 'שלא תיבעל אישה בלא כתובה וקידושין', ובהלכות (ה"ד) כתב 'כל הבועל אישה לשם זנות בלא קידושין', ואם כן 'בלא כתובה' מקביל ל'לשם זנות'.

[4]   כמה דוגמות לכך:

  א.   תשובה - הניסוח בכותרת להלכות תשובה כולל גם תשובה (בלב), מה שאין כן בהלכות, ששם רק הווידוי כלול (הרב סולובייצ'יק ז"ל מנסח יסוד זה ב'על התשובה' עמוד 40-45, ומיישמו לעניין קיום בלב, וספציפית לעניין תשובה ותפילה).

  ב.   תפילה - הניסוח בכותרת להלכות תפילה הוא של עבודה (כלומר, שבלב). בהלכות, עניין העבודה מובא רק כמקור למצווה ולא כתוכן המצווה ('על התשובה' שם).

  ג.   צום ביום הכיפורים - הגדרת הצום כ'עינוי' מופיעה כהגדרת המצווה רק בכותרת. בהלכות העינוי מופיע רק כמקור למצווה.

  ד.   לולב - הכותרת מגדירה כמצווה רק את שבעת הימים במקדש. רק בהלכות (ז', יג) מובא שיום ראשון במדינה דאורייתא. נראה לבאר, שהקיום של לולב הוא שמחת מקדש (שם ח', יב - שמחת בית השואבה נלמדת מהפסוק של לולב), וזה קיים רק לגבי שבעת הימים במקדש. נראה שהיום הראשון במדינה הוא מצווה של תחילת לקיחה למקדש (כפי שמשמע מפשטות הפסוקים, שהאדם (במדינה) מצווה לקחת את לולבו ולשמוח (עם הלולב) במקדש שבעת ימים), וחלק זה של המצווה עומד בפריפרייה ביחס לעיקר הקיום שהוא במקדש (לפי הסבר זה, מצוַת שבעת ימים במקדש כוללת חיוב עלייה למקדש, ולא רק חיוב על המזדמן לשם. עיין בשו"ת ציץ אליעזר ח"י סימן ב, אות יג, ובמקורות המצויינים שם).

  ה.   בית המקדש - הניסוח בכותרת להלכות בית הבחירה, 'לבנות בית המקדש', כולל רק בניין מקדש, המהווה קיום אידיאלי של המצווה, ולא עשיית משכן. בהלכות - 'לעשות בית לה' ', ניסוח הכולל אף את המשכן.

[5]   לגבי דוגמות א' וב' בהערה הקודמת, הגדיר הרב ז"ל את הכלל ברמב"ם כך: כאשר מורכבת המצווה מקיום שהוא בלב ומפעולה חיצונית, יובא בכותרת הקיום שבלב, ובהלכות תבוא הפעולה. ההגיון העומד מאחורי הסיפא של כלל זה הוא, לכאורה, שבהלכות, לפחות בהגדרת מצווֹת, אין הרמב"ם עוסק בדברים שבלב. אך מצאנו כגון זה באהבת ה' ויראתו שאינם אלא בלב והרמב"ם מביאם בהלכות. ונצטרך לדחוק שכאשר אין במצווה פעולה חיצונית, אין לרמב"ם ברירה אלא לנסח גם בהלכות את הקיום בלב כמצווה.

  יותר נראה ליישם שם את הכלל שניסחנו כאן. בכותרת מביא הרמב"ם קיום, אף שאינו מחוייב, ובהלכות הוא מנסח רק חיוב. בתפילה ובתשובה יש קיום שאינו מחוייב (אלא רק שאם עשה, קיים מצווה).

  לפי כלל זה, התשובה עצמה (להבדיל מביטויה המעשי - וידוי דברים) אינה מחוייבת. על הקושיה מהרמב"ם (הלכות תשובה ז', ה) האומר ש'כל הנביאים כולן ציוו על התשובה', שהרי 'כל הנביאים' בוודאי כולל את אדון הנביאים (משפט זה של הרמב"ם הובא על ידי הרב ז"ל להוכיח שהתשובה מחוייבת מהתורה), נאמר שהציווי כאן הוא במובן זירוז והתראה בלבד ולא במובן חיוב. הבדל נוסף יש בין הכותרת לבין ההלכות. היחס 'לפני ה' ' בכותרת מצורף לתשובה - 'שישוב החוטא מחטאו לפני ה' ויתוודה', בעוד שבהלכות הוא מופיע בהקשר הווידוי - 'כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתוודות לפני האל ברוך הוא'. מהכותרת מוכח שיחס 'לפני ה' ' שייך לתחום הלב, כלומר תהליך עזיבת החטא אינו תנועה של האדם הבודד אלא תהליך שכרוך בפניה ישירה של האדם כלפי הקב"ה. לדברי הרב ז"ל יש לומר, ש'לפני ה' ' מופיע גם בהלכות משום שזה שייך גם למעשה הווידוי, בכך שהמתוודה פותח במילים 'אנא השם'. לדברינו נראה, שאמנם אין עצם תהליך התשובה של עזיבת החטא מחוייב, אבל היות התהליך לפני ה' - מחוייב. כלומר האדם בתהליך עזיבת החטא מחוייב בעשיית התשובה בפנייה כלפי הקב"ה, ובווידוי דברים.

  עוד לפי הכלל הנ"ל, לא ניתן לומר שה'עבודה' בתפילה זהה עם כוונת הלב, שהרי כוונת הלב ודאי מחוייבת (ד', א, טו). גם לפי הנחת הרב ז"ל שמדובר בקיום שיכול להיות מחוייב, קשה לומר שהעבודה זהה לכוונת הלב, שהרי הרמב"ם בספר המצוות (מצווה ה') אומר שעבודה כוללת גם תלמוד תורה. כוונת הלב שתוכנה (הט"ז) 'ויראה עצמו כאלו הוא עומד לפני השכינה', לא שייכת בתלמוד תורה, מפני שאין בה הלכה של כוונת עמידה לפני השכינה (אין בתלמוד תורה פנייה ישירה של האדם כלפי הקב"ה). נראה, שהעבודה היא היות התפילה מוקד בהתרכזות המתמדת של האדם בה', כפי שמפורש ברמב"ם (מורה נבוכים ח"ג, נא): '... בהפעלת המחשבה בה' לבדו... אשר כבר העירו גם ז"ל עליה ואמרו, זו עבודה שבלב, והיא לדעתי הפעלת המחשבה במושכל הראשון וההתייחדות לכך כפי היכולת... ההתייחדות אליו, והפעלת המחשבה השכלית בחשקתו תמיד... ודע כי כל מעשה העבודות הללו, כקריאת התורה והתפילה ועשיית שאר המצוות... שתוכשר בהתעסקות במצוותיו יתעלה מלעסוק בעניני העולם...'. כלומר העבודה עצמה היא התמדת ההתרכזות בקב"ה, והיא מטרת התפילה כעבודה שבלב. וזה יתר על כוונת הלב, שכוונה מתייחסת למצב האדם בזמן התפילה בלבד; אך ממועט ממנה, שהרי בכוונה יש עמידה לפני ה', מה שאין כן בעבודה. מכל מקום ניתן לומר שתפילה מהווה באופן מיוחד מוקד של עבודה, וכוונת הלב היא האופן שבו מתיישם עיקרון העבודה בתפילה.

  את הכלל שניסחנו (מה שאין כן את כללו של הרב ז"ל) ניתן אולי להשליך גם על דוגמה ג' בהערה הקודמת, אם נגדיר את תחושת הרעב הנובעת מהצום כ'עינוי'. ניתן להשליכו גם על דוגמה ד' (לולב), בכיוון ההפוך מאשר בדוגמהות האחרות. ביום הראשון במדינה יש חיוב שאין בו קיום ולכן נכלל בניסוח בהלכות אך לא בכותרת. לפי זה, כשם שאין ההלכות כוללות קיום שאינו מחוייב, כך אין הכותרת כוללת חיוב שלא נלווה אליו קיום, אלא רק מעשה (מחוייב או לא מחוייב) שבעשייתו יש קיום (כמו בתפילה - 'לעבוד את ה' בתפילה', ובתשובה - 'שישוב... ויתודה').

[6]   על פי העקרון בסוף ההערה הקודמת, שהחיוב כלול בכותרת רק אם הקיום של המצווה נלווה אליו, בעניין מצוַת קידושין, שלגביה הכותרת מגדירה גם את החיוב ('...ובקידושין'), יש לומר שמעשה הקידושין המחוייב משתלב בקיום, אלא שעיקר הקיום הוא באישות.

[7]   יש להעיר, שהקיום שמדובר עליו כאן, אינו הערך הכללי של עשיית רצון ה'. ערך זה קיים בעשיית כל מעשה מחוייב באשר הוא. מדובר כאן בערך ספציפי המוגדר על ידי מצווה מסויימת.

[8]   הרחבה בעניין זה נמצאת במאמרו של הרב אמנון בזק בגיליון זה .

[9]   כלומר, כבוד השבת. השבת כאן מופיעה בלשון זכר כמו בהלכה ה': "כדי לכבדו בכניסתו וביציאתו". אמנם השו"ע (אורח חיים ר"נ, א) הביא מעין דברים אלו לגבי כבוד האדם, אך לא כנימוק לעצם החיוב, אלא רק כנימוק לשלילת ההמנעות מההכנות לשבת: "ומהם ילמוד כל אדם ולא יאמר 'לא אפגום כבודי', כי זה הוא כבודו שמכבד השבת". ברמב"ם, המנמק את עצם החיוב, ברור שמדובר בכבוד השבת.

[10]   כך משמע בדברי רש"י (ד"ה מצווה): "דכי עסיק גופו במצוות מקבל שכר טפי".

[11]   גם יד המלך (שבת ל', ו) כתב שדין 'מצווה בו' הוא ייחודי לכבוד שבת ולקידושין, אך מטעמים שונים לגמרי, עיין שם.

[12]   במקביל, היה ניתן להעלות הבנה שבגירושין יש ביטוי של שנאה. ר"י פערלא (על ספר המצווֹת לרס"ג עשה עג) אמנם מבין כך, ומסיק מסקנות מרחיקות לכת - שדיני כריתות קיימים רק בגירושין הבאים מתוך שנאה. דברים אלו נראים תמוהים, ועיין שם.

[13]   דין 'מצווה בו' מופיע בגמרא גם לגבי האישה. בדין 'עד שיראנה' אין האישה כלולה, רק משום ההבדל המציאותי ש'טב למיתב טן דו', ואם כן הקיום של אהבה שייך גם באישה (כלפי האיש), על אף שהמעשה המוגדר של הקידושין הוא מעשה של האיש. צריך עיון האם החובה שיהיה מעשה קידושין מוטלת גם עליה (כלומר האם בנישואין שלא קדמו להן קידושין, גם האישה מבטלת עשה).

[14]   אחת השאלות היסודיות בקידושין היא, מהו המכנה המשותף לשלשת מעשי הקידושין - כסף, שטר וביאה. כלומר, מהו הדבר המשותף ששלשתם משיגים? מסלול הביאה רומז על כיוון אישותי, מסלול הכסף על כיוון קנייני-משפטי (את מסלול השטר ניתן למשוך לכיוון הראשון, אם נשווה שטר קידושין לגט, או לכיוון השני, אם נשווה אותו לשטר קניין). לפי דברי החינוך, היסוד המשותף הוא ששלשת המסלולים מורים על זיווגם. בשטר ובביאה זה ברור. בכסף מבוצע טכס של קנייה הגורמת לזיווג. כלומר, על רקע העובדה שזיווג נקבע לעיתים על ידי קניית האישה (על פי הנהוג בעת העתיקה - עיין   הושע ג', ב, "וָאֶכְּרֶהָ לי בחמשה עשר כסף וחֹמר שעֹרים ולתך שערים"), ההלכה קובעת שטכס הקנייה מוגדר כמעשה המורה על השידוך. על פי זה מובנת שיטת הרמב"ם המצריכה הנאה בקידושי כסף (הלכות אישות פ"ה, הל' יג-יד, כד; ואור שמח שם), מה שאין כן בקנייני כסף אחרים. גדר קידושי כסף לדעת הרמב"ם אינו כסף קניין (מעשה פורמלי-משפטי היוצר חלויות) ולא כסף פרעון (הכסף מוגדר כתמורת האישה) אלא כסף ריצוי - נותן לה דבר שבו יכולה להתרצות לקידושין. זה מובן לפי מה שביארנו בדעת החינוך - המעשה הוא מעשה של טכס הקנייה, כלומר שמסכימה להשתדך תמורת סכום הכסף.

[15]   יתכן שמשום כך, מגדיר הרמב"ם את עדי הקידושין כהגדרה בסיסית במעשה הקידושין - 'יקנה אותה תחלה בפני עדים' (הלכות אישות א', א). אולי הפומביות תורמת להחשבת המעשה המסמל את זיווגם כמעשה של ביטוי האהבה.

[16]   כשהרמב"ם מגדיר את המעשה המחוייב (בהלכות), הוא משתמש בלשון קניין: "יקנה אותה תחלה וכו' " (ה"א). כשהוא מגדיר את הקידושין כמצווה, הוא משתמש בלשון לקיחה, כלשון הפסוק: "וליקוחין אלו מצוַת עשה של תורה הם... וליקוחין אלו הן הנקראין וכו' " (ה"ב. ובאמצע מצטט את לשון המשנה המשתמשת בלשון קניין). בהמשך ביחס ליצירת המצב של אשת איש, שוב משתמש הרמב"ם בלשון קניין: "ואישה שנקנית באחד משלשה דברים אלו היא הנקראת מקודשת או מאורסת, וכיוון שנקנית האישה ונעשית מקודשת... הרי היא אשת איש וכו' ", משום שהרי ברור שקידושין חלים גם במעשה טכני שאינו מביא לקיום, כלומר אף על פי שלא מקיים מצווה, מכל מקום קידש. וזה, משום שחלות הקידושין אינה תלויה במצווה, אלא שגם היא מוגדרת לפי מעשה סמלי מוגדר של עניין הזיווג.

[17]   הברייתא נמצאת גם במדרש תנאים (רד"צ הופמן) לדברים, ומובאת גם ברש"י על התורה. לדעת פינקלשטין בהערותיו לספרי, מקור הברייתא   במכילתא לדברים והיא נכנסה לספרי כהוספה מגיליון.